Technika hrania
Stáť alebo sedieť?
Väčšina basgitaristov pri hraní na basovú gitaru stojí. Je možné aj sedieť, najviac vo veľkých hudobných telesách (jazzový big band) alebo vo folkovej hudbe. Záleží to predovšetkým na hráčovi alebo kapelníkovi. Pri hraní v sede je basgitara položená na pravom alebo ľavom stehne hráča.
Trsátko, prsty alebo palec?
Na elektrickú basovú gitaru sa dá hrať podobne ako na kontrabas - prstami, alebo podobne ako na gitare - trsátkom. Hra prstami sa vykonáva striedaním ukazováka a prostredníka alebo rôznymi kombinácie s prstenníkom - táto technika produkuje skôr mäkký zvuk a jej výhoda spočíva predovšetkým vo využití všetkých prstov (výnimočne aj s malíčkom), tým pádom zvláda zložitejšie melodické vyhrávky.Opačne od toho, hra s trsátkom prudukuje tvrdý, konkrétny zvuk (bez ktorého sa veľmi rýchla hra často ani nezaobíde, aby sa série tónov rovnakej výšky nezlievali) a výhodou tejto techniky je hlavne dosiahnuteľná rýchlosť, zvládanie rytmicky zložitých melódií a výdrž. Voľba ale často závisí na type hudby. Prsty sa používají v jazze alebo funku, trsátko zase v heavy metale. Nie je to ale podmienkou. Niektorí hráči hrají prstami, ale používají nechty podobne ako pri hre flamenca na klasickej gitare.
Ku kobylke alebo ku krku?
Podľa toho, v ktorom mieste sú rozoznievané struny, sa mení aj farba tónu. Jaco Pastorius často hral čo nejbližšie kobylke. Basgitara tak má jasný krátky zvuk. Geezer Butler naopak dáva prednosť hrania bližšie ku krku. Zvuk je tak rozmazaný, ale mohutný.
Slap and pop
Dalšou možnou technikou hry je hra palcom. Struny nie sú rozozvučené brnkaním ale nárazmi palca proti nejvyššiemu pražcu hmatníka basgitary (slap), striedanými s vytrhávaním struny ukazovákom alebo prostredníkom smerom od tela (pop). Touto technikou je známy Flea z kapely Red Hot Chili Peppers.
Double thumb
Túto techniku nezávisle od seba vynašli dvaja basgitaristi: Marcus Miller a Victor Wooten. Ide o techniku, pri ktorej sú struny rozozvučené palcom. Palec narazí na strunu, zastaví sa o strunu nížšie a hneď sa vracia späť nahor (aj tu rozozvučí strunu). Táto technika býva doplnená trhnutím ukazováku a prostredníku.